CfP 2025 Marknadens idéhistoria

2024-10-15

Marknadens idéhistoria

Gästredaktörer: Jim Hagström, Liza Jakobsson, Leif Runefelt

De senaste decennierna har forskningen om marknaden och marknader vuxit kraftigt inom en lång rad vetenskapliga discipliner och fält, och även blivit föremål för ett eget rikt men utpräglat samtida forskningsområde, Market Studies. Även inom idéhistoria har marknader studerats som historiskt fenomen, som begrepp och som tankestruktur. Det är nog inget som förvånar med tanke på den dominerande ställning marknaden fått inom modernt ekonomiskt tänkande.

Det finns ännu mycket att göra vad gäller marknadens idéhistoria eller, som i rubriken ovan – idéhistorier. För vad en marknad är, vad som är en marknad, och hur människor har betraktat marknadsrelaterade fenomen och frågor, är inte givet utan situerat i tid och rum. Till exempel saknas det ännu 2024 en marknadens begreppshistoria och ordet saknas i de flesta begreppshistoriska uppslagsverk. Även inom den idag så starka kulturhistoriska inriktningen har marknaden snarare varit en förgivettagen faktor än något att studera och analysera.

Till detta tema för 2025 års Lychnos välkomnar vi bidrag som på olika sätt empiriskt studerar marknadens historia från olika tematiska, kronologiska och analytiska infallsvinklar. Bidrag kan till exempel behandla:

• Hur har marknader beskrivits, förmedlats och medierats i skiftande historiska sammanhang?
• Vetenskap och marknaden: hur har marknaden beskrivits vetenskapligt – och hur har marknaden påverkat vetenskap och kunskapssökande?
• Marknad och politik: vilka roller har marknader spelat inom politiken och inom det politiska tänkandet?
• Marknad och ekonomi: vilken roll har marknader spelat för till exempel konsumtionskultur och ekonomiska ideologier?
• Marknad och det sociala: vilken roll har marknader spelat i människors vardagsliv och som aspekter av sociala processer?

Vår utgångspunkt är mångdisciplinär eftersom det redan är helt uppenbart att marknaden är ett tvär- och mångvetenskapligt forskningsobjekt. Dels finns en oerhörd mängd marknader – konstmarknader, arbetsmarknader, drogmarknader, äktenskapsmarknader och så vidare – och även en lång rad marknadsplatser. Dels har den forskning som finns producerats inom en lång rad olika discipliner och vetenskapsområden, där idéhistoria snarast endast varit en mycket liten rännil. Vi tänker oss att ett idéhistoriskt perspektiv har mycket att bidra med, och vi välkomnar uppsatser från ett brett kultur- och humanvetenskapligt fält med ett intresse för det förflutna.

Tidsram:
15 november: skicka abstract till gästredaktörerna.
25 november: eventuell bekräftelse på deltagande kommuniceras av gästredaktörerna.
1 april 2025: färdigt manus skickas in för peer review. Manus måste följa riktlinjerna för skribenter hos Lychnos.